Plan om weer 130 km/u te rijden: Komen we dan ook sneller aan?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

Het streven van het nieuwe kabinet is om waar mogelijk de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen naar 130 kilometer per uur.

De partijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben dit voorstel opgenomen in hun coalitieakkoord. Het is echter nog onzeker of en wanneer deze maatregel daadwerkelijk zal worden doorgevoerd, vanwege mogelijke bezwaren met betrekking tot stikstofuitstoot.

De verkeersexpert Ruben Loendersloot gaf zijn mening over de potentiële gevolgen van deze verandering. Loendersloot heeft persoonlijk een positieve kijk op de verhoging van de maximumsnelheid.

“Ik ben zelf ook voorstander van een vlotte doorstroom.” Toch plaatst hij een kanttekening bij de gevolgen: “Als je te maken hebt met een redelijk lege snelweg en je moet een lange afstand afleggen, zal dit enigszins helpen, maar niet significant.”

“Dus dit zal zeker niet resulteren in aanzienlijk snellere aankomsttijden op je werk.” Volgens gegevens van Metro uit 2023 bedroeg de gemiddelde reistijd van huis naar werk 32 minuten.


“Er moet een behoorlijke afstand worden afgelegd om echt tijdwinst te boeken. Als je bijvoorbeeld van Groningen naar Middelburg rijdt, midden in de nacht, kan dat een kwartier schelen.”


”Maar zelfs dan rijd je al 130, dus in dat opzicht zal er niet veel veranderen. Als je ’s nachts van Deventer naar Amersfoort rijdt, zou je hoogstens 1 of 2 minuten tijd kunnen besparen, wat niet erg veel is.”


Loendersloot wijst erop dat sneller rijden een effect heeft op hoe automobilisten zich voelen. “Het gevoel van doorrijden is prettig.”


”Er zijn echter niet zoveel wegen in Nederland waar dit echt mogelijk is, zelfs niet buiten de drukke momenten.” Hij merkt op dat het aanpassen van de maximumsnelheid voornamelijk “voor het gevoel is en natuurlijk vanwege de wensen van de kiezers gebeurt.”


Nederland heeft te maken met druk verkeer en veel filevorming. “Stel dat we in een land als Zweden zouden wonen, dan zou deze discussie veel relevanter zijn. Omdat het daar zeer dunbevolkt is, zouden er veel wegen zijn waarop dit mogelijk is.”

Geniet van een vlottere rit on the road!”


In het kader van de snelheidslimieten op snelwegen, verklaart Loendersloot: “De optimale doorstroom op snelwegen wordt bereikt bij 90 kilometer per uur. Dit zorgt ervoor dat het verkeer beter door kan rijden.”



“Een hogere rijsnelheid resulteert bij een aanrijding in een grotere impact, en dus een verhoogd risico op ernstig letsel.”


“Daarnaast vereist een hogere snelheid bij 130 kilometer per uur een langere remweg en vermindert het de reactietijd, wat het risico op ongelukken vergroot.”


1. De voordelen en nadelen als dit weer mag!
2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben:
3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen!
4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden
5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

author avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven