In Nederland kondigen diverse supermarktketens aan dat ze hun productaanbod drastisch zullen veranderen ten gunste van plantaardige producten. Onder deze ketens bevinden zich onder andere Picnic en Spar.
Deze verandering is onderdeel van een grotere beweging waarbij minstens de helft van alle eiwitten in hun winkels van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf volgend jaar. Tegen 2030 is het doel om dit percentage te verhogen naar minstens 60 procent.
Deze ontwikkeling komt voort uit een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die ruim een jaar geleden gelanceerd werd.
Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te zetten tot het aanbieden van meer plantaardige eiwitten als onderdeel van een bredere beweging naar duurzamere voedselkeuzes.
Naast Picnic en Spar hebben ook grote retailers zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij deze trend, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bedienen.
Er wordt overwogen of Vomar, als enige grote supermarktketen die nog niet betrokken is, in de toekomst kan deelnemen aan deze campagne.
Vakbond Wakker Dier is nog in de fase van het evalueren van hun positie en de verkoopcijfers van plantaardige producten voordat zij beslissen of zij zich bij de campagne aansluiten.
De verandering binnen de supermarktbranche geeft de groeiende vraag van klanten weer naar gezondere en duurzamere voedingskeuzes.
Het initiatief om een groter assortiment plantaardige eiwitten in te voeren is niet alleen een reactie op deze vraag, maar dient ook ter vermindering van de ecologische impact van voedselproductie.
“1. Deze twee ketens zullen in de toekomst vaker kiezen voor plantaardige producten.
2. De beslissing komt voort uit een campagne die gevoerd is door dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Ook deze twee grote ketens zetten in op minder vlees in hun winkels!
4. Diverse ketens passen hun aanbod drastisch aan!
5. Een afname van vlees en een toename van plantaardige producten in de schappen.”