Verbied vluchten die korter zijn dan 500 kilometer!

klmjpg

Er wordt momenteel flink gediscussieerd over korteafstandsvluchten en of het nog wel gepast is om voor korte afstanden te vliegen.

Ondanks de discussie blijven dergelijke vluchten beschikbaar, zoals de nieuwe vliegroute van Rotterdam naar Luxemburg. Over enkele weken zullen reizigers vijf keer per week van Rotterdam naar Luxemburg kunnen vliegen.

De afstand tussen deze steden is minder dan 300 kilometer, waardoor de vlucht slechts 65 minuten duurt. Ter vergelijking, een autorit kost ongeveer 4,5 uur en een treinreis meer dan 5,5 uur.

Volgens luchtvaartexpert Joris Melkert van de TU Delft zijn vluchten onder de 500 kilometer eigenlijk niet meer wenselijk.

Hij stelt voor om voor deze korte afstanden de bus, auto of trein te gebruiken. Dit roept de vraag op of vluchten onder de 500 kilometer eventueel verboden zouden moeten worden.

Als er voldoende goede, betrouwbare en snelle internationale treinverbindingen beschikbaar zijn, zouden deze vluchten alleen toegestaan moeten worden.

De aanzienlijke impact van korteafstandsvluchten op het milieu komt voornamelijk door de CO2-uitstoot van vliegtuigen, wat bijdraagt aan klimaatverandering. Door het aantal korteafstandsvluchten te verminderen, kan de uitstoot aanzienlijk worden verlaagd.

Met steeds meer snelle treinverbindingen als goed alternatief, zijn treinreizen vaak niet alleen milieuvriendelijker, maar ook comfortabeler dan vliegreizen.

Ondanks dat er een overvloed aan snelle treinverbindingen is, geven veel mensen toch de voorkeur aan een vliegtuig voor korte afstanden vanwege de snelheid en het gemak.

Een vliegreis van 65 minuten lijkt aantrekkelijker in vergelijking met een autorit van 4,5 uur of een treinreis van meer dan 5,5 uur. Echter, is het gemak van vliegen de mogelijke extra impact op het milieu wel waard?


Er wordt momenteel overwogen om de frequentie van korteafstandsvluchten te verminderen, en het stimuleren van andere vervoersmiddelen zoals treinen en bussen kan hieraan bijdragen.


Betrouwbare en efficiënte treinverbindingen kunnen een goed alternatief vormen voor korteafstandsvluchten, en het optimaliseren van bus- en autoverkeer kan helpen om de vraag naar deze vluchten te verminderen.


1. De mening heerst dat korte vluchten niet langer aanvaardbaar zijn…
2. Voor korte afstanden wordt aangeraden om gebruik te maken van de bus, auto of trein.
3. Het verminderen van deze vluchten kan de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen…
4. Wordt er in de nabije toekomst een verbod ingesteld op korte vluchten?
5. Deskundigen achten deze vluchten niet langer verantwoordelijk…

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven