In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een innovatieve stap gezet door Arabisch toe te voegen aan het curriculum van het zesde jaar van de richting moderne talen.
Dit bericht, onthuld via Mediahuis-kranten, sluit aan bij de bredere veranderingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen in het bepalen van het lesrooster.
Het college heeft besloten om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze vernieuwing. Dit besluit is genomen vanwege de mogelijkheden om het lesprogramma voor moderne talen op een andere manier te benaderen.
Terwijl er voorheen vastgestelde vakken waren zoals Latijn, economie of wiskunde, biedt de nieuwe structuur ruimte voor andere, minder traditionele vakken.
Deze verandering biedt scholen de mogelijkheid om een gevarieerd programma aan te bieden dat leerlingen stimuleert en voorbereidt op een steeds veranderende wereld.
Frank zegt:
De directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege, Baeyens, heeft als doel niet om de leerlingen Arabisch vloeiend te laten spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.
“Het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”
De introductie van Arabisch is niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant, benadrukt Baeyens.
In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.
Daarnaast kan deze toevoeging waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken. Voor hen biedt het onderwijs een kans om de taal op een academisch niveau verder te ontwikkelen en in te zetten.
Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.
Volgens de bron zou dit niet alleen een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs, maar zou het ook een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
De bron suggereert dat dit hen in staat stelt zich te identificeren met iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en doorstuderen heeft nagestreefd.
Volgens de bron is het jammer dat er momenteel een tekort is aan leraren met een migratieachtergrond, en dat is iets wat ze echt willen veranderen.
Naar verluidt is het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden. De onderwijskoepels zijn niet op de hoogte van andere scholen die dezelfde stap hebben gezet.
Ondanks dat dit bijzonder lijkt, is het niet de eerste keer dat katholieke scholen in Vlaanderen buiten de gebaande paden treden: in het verleden boden sommige scholen bijvoorbeeld Koreaans of Zweeds aan.