Jan Dijkgraaf, de bekende biograaf van de Meilandjes en een regelmatige columnist, heeft onlangs scherpe kritiek geuit op Noa Vahle, de dochter van Linda de Mol.
Noa Vahle, voorheen bekend als sportjournalist, lijkt nu actief te worden in de bredere kring van bekende Nederlanders.
De recente publicatie in een tijdschrift waarin zij haar standpunt over het vluchtelingendebat in Nederland deelt, heeft de aandacht getrokken.
In het interview spreekt Vahle zich uit tegen het labelen van individuen als ‘vluchtelingen’ en het gebruik van het woord ‘crisis’, waar ze moeite mee heeft.
Zij benadrukt dat het om individuen gaat met een complexe achtergrond en verhaal.
“Het zijn personen met een verhaal, een opleiding, een achtergelaten leven,” merkt ze op.
Zij daagt anderen uit om hun perspectief over dit onderwerp te delen.
Dijkgraaf lijkt echter niet overtuigd door Vahle’s benadering en betrokkenheid bij dit onderwerp.
Op een online platform gaf hij blijk van zijn ongenoegen door te zeggen dat men “ook te veel in zichzelf kan gaan geloven”.
Zijn reactie was krachtig genoeg om er een column van 99 woorden aan te wijden. In eerste instantie leek hij verheugd toen hij las over Vahle’s kritiek op het gebruik van de term ‘vluchtelingen’, maar hij was al snel teleurgesteld toen bleek dat haar standpunten niet overeenkwamen met zijn verwachtingen.
Hij had gehoopt dat zij een strengere standpunt zou innemen tegen wat hij beschouwt als ‘economische gelukszoekers’ en ‘uitvreters’.
Maar tot zijn teleurstelling beschreef Vahle juist deze individuen als ‘personen met een verhaal’, en niet op de negatieve manier die Dijkgraaf had verwacht.
Als teken van zijn afkeuring plaatste Dijkgraaf onder zijn column een foto van een roze teiltje, een symbool dat vaak gebruikt wordt om misselijkheid uit te beelden, om zo zijn diepgaande ontevredenheid over haar standpunten duidelijk te maken.