Scholieren op deze school krijgen verplichte Arabische les: ‘We willen hun blik verruimen’

mo 1jpg

In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een innovatieve stap gezet door Arabisch toe te voegen aan het curriculum van het zesde jaar van de richting moderne talen.

Dit bericht, onthuld via Mediahuis-kranten, sluit aan bij de bredere veranderingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen in het bepalen van het lesrooster.

Het college heeft besloten om Arabisch op te nemen als onderdeel van deze vernieuwing. Dit besluit is genomen vanwege de mogelijkheden om het lesprogramma voor moderne talen op een andere manier te benaderen.

Terwijl er voorheen vastgestelde vakken waren zoals Latijn, economie of wiskunde, biedt de nieuwe structuur ruimte voor andere, minder traditionele vakken.

Deze verandering biedt scholen de mogelijkheid om een gevarieerd programma aan te bieden dat leerlingen stimuleert en voorbereidt op een steeds veranderende wereld.

Frank zegt:

De directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege, Baeyens, heeft als doel niet om de leerlingen Arabisch vloeiend te laten spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.

“Het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”

De introductie van Arabisch is niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant, benadrukt Baeyens.

In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.

Daarnaast kan deze toevoeging waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken. Voor hen biedt het onderwijs een kans om de taal op een academisch niveau verder te ontwikkelen en in te zetten.

Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.


Volgens de bron zou dit niet alleen een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs, maar zou het ook een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.


De bron suggereert dat dit hen in staat stelt zich te identificeren met iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en doorstuderen heeft nagestreefd.


Volgens de bron is het jammer dat er momenteel een tekort is aan leraren met een migratieachtergrond, en dat is iets wat ze echt willen veranderen.


Naar verluidt is het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbieden. De onderwijskoepels zijn niet op de hoogte van andere scholen die dezelfde stap hebben gezet.


Ondanks dat dit bijzonder lijkt, is het niet de eerste keer dat katholieke scholen in Vlaanderen buiten de gebaande paden treden: in het verleden boden sommige scholen bijvoorbeeld Koreaans of Zweeds aan.

Er is een opmerkelijke trend in het onderwijs waarbij scholen meer flexibiliteit hebben om hun lesprogramma aan te passen aan de behoeften van studenten.

Arabisch, een taal die door miljoenen mensen wereldwijd wordt gesproken, biedt niet alleen taalvaardigheden aan studenten, maar ook een dieper inzicht in een rijke cultuur en geschiedenis die vaak buiten het westerse perspectief ligt.

Door het aanbieden van Arabisch, geeft het Heilige-Drievuldigheidscollege studenten een unieke leerervaring.

Studenten verwerven niet alleen nieuwe taalvaardigheden, maar ontwikkelen ook begrip voor verschillende denkwijzen en communicatiestijlen.

Deze ervaring kan studenten ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling en in hun toekomst, waar begrip van diverse culturen steeds belangrijker wordt.


Onderwijsvernieuwingen in het secundair onderwijs bieden scholen, zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege, de kans om op een innovatieve manier te werken.


De toevoeging van Arabisch aan het lesprogramma bereidt niet alleen intellectueel voor, maar ook op de toenemende vraag naar culturele en taalvaardigheden in de wereld.


1. De school wil leerlingen een unieke ervaring aanbieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven