Consumentenbond waarschuwt: Vaak fouten op de bon bij deze supermarkt!
Bij de supermarktketen Albert Heijn is het belangrijk om goed op te letten tijdens het betalen van je boodschappen.
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er met enige regelmaat fouten op de kassabon voorkomen, waardoor je mogelijk te veel betaalt voor je dagelijkse inkopen.
De winkelprijzen op de bon van Albert Heijn komen vaak niet overeen met de prijzen die op de schappen vermeld staan.
Dit is niet alleen een probleem bij Albert Heijn; ook bij andere supermarktketens zoals Jumbo en Plus worden soortgelijke fouten geconstateerd.
Deze fouten ontstaan voornamelijk door acties en aanbiedingen die wel in de winkel zijn aangegeven, maar nog niet correct zijn verwerkt in het kassasysteem.
Uit bevindingen van de Consumentenbond blijkt dat ongeveer 25% van de prijzen bij Albert Heijn niet correct was, vergeleken met circa 20% bij Jumbo.
Vooral producten zoals 6-packs bier en pakken koffie blijken vaak verkeerd geprijsd te zijn. Met de groei van zelfscankassa’s is het cruciaal geworden voor klanten om hun kassabonnen bij de hand te houden om de poortjes te openen.
Wanneer de poortjes eenmaal geopend zijn, belandt de bon vaak meteen in de prullenbak, waardoor eventuele fouten gemakkelijk over het hoofd gezien worden.
Supermarkten kunnen hierdoor profiteren, omdat het lastig is om fouten achteraf te constateren en geld terug te vragen. Dit kan uiteindelijk aanzienlijke financiële winst opleveren voor de supermarktketens.
Hoewel velen van ons wellicht weleens benadeeld zijn, nemen niet alle consumenten de moeite om achteraf naar de klantenservice te gaan om hun geld terug te eisen.
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.