In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een nieuwe weg ingeslagen door Arabisch toe te voegen als keuzevak voor het zesde jaar van de moderne talen.
Dit initiatief, recent bekendgemaakt via Mediahuis-kranten, kadert in de bredere vernieuwingen binnen het secundair onderwijs, waardoor scholen meer autonomie krijgen in het samenstellen van hun lesprogramma.
De school heeft ervoor gekozen om Arabisch op te nemen in deze herziening, met als doel het aanbod van moderne talen op een andere manier te benaderen.
Terwijl voorheen vaste vakken als Latijn, economie of wiskunde werden aangeboden, schept de nieuwe structuur ruimte voor andere, meer onconventionele vakken.
Deze verandering biedt scholen de gelegenheid om een divers programma aan te bieden, waarmee ze de leerlingen kunnen uitdagen en voorbereiden op een wereld die constant verandert.
Volgens directeur Frank Baeyens van het Heilige-Drievuldigheidscollege is dit een belangrijke stap in de evolutionaire ontwikkeling van de school.
Niet gericht op het aanleren van vloeiend Arabisch aan de leerlingen, maar op het introduceren van hen in een volledig andere taal.
“Het doel is om een taal aan te bieden die volledig verschilt qua structuur, schrift en tekens, en daardoor ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” aldus Baeyens. “We willen hun perspectief verruimen.”
De introductie van het Arabisch is niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook van maatschappelijk belang, benadrukt Baeyens.
In een steeds diversere samenleving kan de kennis van talen zoals het Arabisch helpen bij het overstijgen van culturele barrières en het slaan van bruggen tussen verschillende gemeenschappen.
Bovendien kan deze toevoeging waardevol zijn voor studenten die thuis Arabisch spreken, doordat het onderwijs hen de mogelijkheid biedt om hun taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en te benutten.
Baeyens hoopt ook dat de school een leraar kan aanstellen die Arabisch spreekt. “Het zou geweldig zijn als we iemand met Arabische achtergrond als leraar kunnen aanstellen,” voegt hij toe.
1. De school streeft ernaar om studenten een bijzondere educatieve ervaring te bieden.
2. Het toevoegen van Arabische lessen aan het curriculum is een recente ontwikkeling.
3. De school gelooft dat dit een waardevolle aanvulling is op het taalonderwijs.
4. Dit initiatief kan dienen als inspiratie voor andere scholen.
5. Het streven van de school is om een taal aan te bieden die een culturele uitdaging vormt.