Op deze school moeten alle leerlingen Arabisch leren: ‘We willen hun blik verruimen’

mo 1jpg

In Leuven heeft het Heilige-Drievuldigheidscollege een nieuwe weg ingeslagen door Arabisch toe te voegen als keuzevak voor het zesde jaar van de moderne talen.

Dit initiatief, recent bekendgemaakt via Mediahuis-kranten, kadert in de bredere vernieuwingen binnen het secundair onderwijs, waardoor scholen meer autonomie krijgen in het samenstellen van hun lesprogramma.

De school heeft ervoor gekozen om Arabisch op te nemen in deze herziening, met als doel het aanbod van moderne talen op een andere manier te benaderen.

Terwijl voorheen vaste vakken als Latijn, economie of wiskunde werden aangeboden, schept de nieuwe structuur ruimte voor andere, meer onconventionele vakken.

Deze verandering biedt scholen de gelegenheid om een divers programma aan te bieden, waarmee ze de leerlingen kunnen uitdagen en voorbereiden op een wereld die constant verandert.

Volgens directeur Frank Baeyens van het Heilige-Drievuldigheidscollege is dit een belangrijke stap in de evolutionaire ontwikkeling van de school.

Niet gericht op het aanleren van vloeiend Arabisch aan de leerlingen, maar op het introduceren van hen in een volledig andere taal.

“Het doel is om een taal aan te bieden die volledig verschilt qua structuur, schrift en tekens, en daardoor ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” aldus Baeyens. “We willen hun perspectief verruimen.”

De introductie van het Arabisch is niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook van maatschappelijk belang, benadrukt Baeyens.

In een steeds diversere samenleving kan de kennis van talen zoals het Arabisch helpen bij het overstijgen van culturele barrières en het slaan van bruggen tussen verschillende gemeenschappen.

Bovendien kan deze toevoeging waardevol zijn voor studenten die thuis Arabisch spreken, doordat het onderwijs hen de mogelijkheid biedt om hun taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en te benutten.

Baeyens hoopt ook dat de school een leraar kan aanstellen die Arabisch spreekt. “Het zou geweldig zijn als we iemand met Arabische achtergrond als leraar kunnen aanstellen,” voegt hij toe.

“Het taalonderwijs kan hierdoor verrijkt worden en inspirerend zijn voor andere studenten.”

”Op deze manier kunnen studenten zich spiegelen aan succesvolle individuen met diverse achtergronden en streven naar verdere educatie.”

”Er is momenteel een tekort aan leraren met diverse achtergronden, wat we graag willen veranderen.”

Het Heilige-Drievuldigheidscollege is een van de scholen in Vlaanderen die Arabisch onderwijzen, naar verluidt. Andere onderwijsinstellingen lijken niet hetzelfde te doen.

Deze stap lijkt opmerkelijk, maar katholieke scholen in Vlaanderen hebben in het verleden al verschillende ongebruikelijke talen aangeboden, zoals Koreaans of Zweeds.


Het aanbieden van Arabisch als optie in het onderwijs sluit aan bij een bredere trend waarbij scholen de mogelijkheid krijgen om hun lesprogramma af te stemmen op de behoeften van hun leerlingen.


Arabisch, een taal die door miljoenen mensen over de hele wereld wordt gesproken, biedt niet alleen taalvaardigheden aan studenten, maar ook een dieper begrip van een rijke cultuur en geschiedenis die vaak buiten het westerse perspectief vallen.


Door Arabisch aan te bieden als keuzevak zorgt het Heilige-Drievuldigheidscollege voor een unieke leerervaring voor leerlingen.


Studenten verwerven niet alleen nieuwe taalkennis door het volgen van Arabisch, maar ontwikkelen ook een dieper begrip van diverse manieren van denken en communiceren.


Deze ervaring kan waardevol zijn voor hun persoonlijke ontwikkeling en toekomst, gezien het groeiende belang van kennis over verschillende culturen.

In het kader van de hervormingen in het secundair onderwijs, krijgen scholen zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege de gelegenheid om innovatief te werk te gaan.

Met de toevoeging van Arabisch aan het lesprogramma, bereidt de school haar studenten niet alleen cognitief voor, maar ook op een wereld waarin culturele en taalvaardigheden steeds belangrijker worden.

1. De school streeft ernaar om studenten een bijzondere educatieve ervaring te bieden.
2. Het toevoegen van Arabische lessen aan het curriculum is een recente ontwikkeling.
3. De school gelooft dat dit een waardevolle aanvulling is op het taalonderwijs.
4. Dit initiatief kan dienen als inspiratie voor andere scholen.
5. Het streven van de school is om een taal aan te bieden die een culturele uitdaging vormt.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven