Reden onbekend: Het grappige bedrijf is failliet!

recht 1jpg

Een bedrijf genaamd Rumag, dat producten zoals T-shirts, mokken en ballonnen met humoristische teksten verkocht, heeft faillissement aangevraagd.


Uit de gegevens van 2022 bleek dat Rumag aanzienlijke verliezen leed, hoewel er geen specifieke cijfers bekend zijn over het afgelopen jaar.


Hun assortiment omvatte producten zoals mokken met de tekst ‘Niet.mijn.probleem’, deurmatten met ‘Rot.op’, en ovenwanten met ‘Aangebrande.tengels’.


Opgericht in 2016, was Rumag actief in het ontwerpen, produceren en verkopen van verschillende kledingaccessoires, zowel online als offline.


Ondanks een breed scala aan producten, zoals T-shirts, hoodies, sweaters en oranje huispakken voor het aankomende EK voetbal, ging het financieel niet goed met Rumag.


Gisteren heeft de rechtbank in Amsterdam het faillissement van het bedrijf uitgesproken. De meest recente cijfers bij de Kamer van Koophandel dateren van eind.

Bijna 1,3 miljoen euro verlies werd geconstateerd in december 2022.

Het eigen vermogen van Rumag laat eind 2021 al een negatief saldo zien dat verder verslechterde tot min 1,7 miljoen euro tegen het einde van 2022, wat aangeeft dat het bedrijf reeds technisch failliet was.

Er is geen commentaar gegeven door David van Oosten Slingelandt, financieel directeur van het moederbedrijf Just Another Media dat inmiddels ook failliet is.

Charlotte de Haan, de curator die samen met Sylvain Saris het faillissement van Rumag afwikkelt, kon weinig details verstrekken.

Zij benadrukte dat ze momenteel in de inventarisatiefase zitten en een eventuele doorstart onderzoeken. Enkele partijen hebben interesse getoond, maar concrete aantallen zijn nog niet bekend.

De reden van het faillissement wordt momenteel onderzocht en het is nog niet duidelijk of 2023 een beter jaar was dan 2022.


“Het bestuur van Rumag toonde in de jaarrekening over 2022 nog optimisme, met de vermelding dat de continuïteit van de vennootschap afhangt van de bereidheid van de groepsmaatschappijen/aandeelhouders om de financiering voort te zetten en aan te vullen.”


“Er zijn inmiddels concrete toezeggingen gedaan”, stond er te lezen. Helaas is het voor Rumag toch misgegaan.


1. Vier jaar geleden werd het bedrijf al besproken in het programma van Lubach.
2. Vele teksten bleken gekopieerd van internet en social media.
3. Het bedrijf is bijna universeel bekend.
4. Op social media stond het bedrijf aan de top in ons land.
5. Een teleurstellende wending!

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven