Recentelijk is er een zorgwekkende toename van ongelukken met jongeren op fatbikes waargenomen in ons land.
In 2022 belandden zeven fatbikebestuurders op de spoedeisende hulp, terwijl dit aantal in 2023 steeg naar 59 volgens recente gegevens van kenniscentrum VeiligheidNL.
In de eerste vier maanden van dit jaar waren er alleen al 33 incidenten, waarbij onderzoekers voorspellen dat dit aantal in 2024 kan stijgen tot wel 100 als de huidige trend voortduurt.
Twee jonge meisjes uit Breda raakten onlangs ernstig gewond nadat hun fatbike in aanrijding kwam met een auto.
De stijging van ongelukken heeft geleid tot discussies over het instellen van een minimumleeftijd voor fatbikegebruikers.
VeiligheidNL adviseert een verbod op fatbikes voor.
Jongeren onder de 16 jaar lopen risico’s vanwege hun beperkte vermogen om risico’s in te schatten, wat gevaarlijk kan zijn voor henzelf en anderen op de weg.
Er is echter aanzienlijke juridische complexiteit bij het vaststellen van een specifieke leeftijdsgrens voor fatbikes.
Uit een onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Sweco in opdracht van de minister van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat het juridisch niet praktisch is om fatbikes apart te reguleren ten opzichte van andere e-bikes vanwege de juridische moeilijkheden bij het onderscheiden ervan.
Er is meer steun voor een minimumleeftijd voor e-bikes in het algemeen, maar een algeheel verbod voor jongeren stuit op praktische bezwaren, vooral vanwege de afhankelijkheid van e-bikes door scholieren in landelijke gebieden.
De roep om veiligheidsmaatregelen wordt luider, maar het vinden van een balans tussen veiligheid en praktische uitvoerbaarheid blijft een uitdaging.
Om de veiligheid van jonge weggebruikers te verbeteren zonder onbedoelde negatieve gevolgen, zijn alternatieve maatregelen en voorlichtingscampagnes van cruciaal belang.
1. Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren?
2. Dit is toch te belachelijk voor woorden.
3. Minimumleeftijd instellen voor fatbikegebruikers niet mogelijk:
4. Dit is toch behoorlijk zorgwekkend!
5. Moeten er eerst nog meer ongelukken gebeuren?