De gevaren van de populaire Fatbike: Zo maak je het minder leuk!

WhatsApp Image 2024 05 23 at 141055jpg

Op steeds meer plaatsen zie je jongeren voorbij razen op fatbikes. Deze elektrische fietsen met brede banden zijn erg geliefd, maar brengen ook bepaalde risico’s met zich mee. Als ouder kun je je afvragen wat je kunt doen als je kind interesse toont in zo’n fatbike.


Nog maar een paar jaar geleden waren fatbikes vrij onbekend, maar nu kom je ze overal tegen. Deze fietsen hebben een opmerkelijke opmars gemaakt in de wereld van het fietsen.


Wat ooit begon als een fiets voor avonturiers, is nu uitgegroeid tot een trendy mode-accessoire. Zelfs in stedelijke gebieden kom je ze tegen, waar hun snelheid en brede banden soms voor hinder zorgen.


Het aantal doden in het verkeer onder fietsers is het afgelopen jaar opmerkelijk gestegen, deels door de toename van e-bikes.


Origineel zijn deze snelle fietsen niet ontworpen voor gebruik in stedelijke gebieden; ze komen uit Alaska en de poolgebieden, waar robuuste fietsen nodig waren voor bevroren ondergronden. Ook in woestijngebieden bleken ze handig te zijn.

Fietsfabrikanten begonnen stevige frames en brede banden te ontwikkelen voor ruig terrein rond 2000, terwijl e-bikes steeds populairder werden. Deze fietsen werden nog veelzijdiger door elektrische ondersteuning toe te voegen.

De populariteit van fatbikes reikt vandaag verder dan avonturiers, deze worden ook door jonge stadsbewoners gebruikt.

De stoere uitstraling van fatbikes maakt ze populair onder jongeren, maar deze populariteit brengt ook uitdagingen op gebied van overlast en verkeersveiligheid met zich mee.

“De opkomst van de fatbike is geen goede zaak,” aldus verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen in een interview met Metro.”

Volgens Tertoolen zijn er veranderingen in de keuze van vervoermiddelen. “Mensen maken de switch van de bromfiets naar de fatbike en dit leidt vaak tot gevaarlijk gedrag,” legt hij uit.

“Dit gedrag is vooral zichtbaar bij elektrische fietsen, met name de fatbikes. Bij deze fietsen hoeven jongeren bijna niet te trappen en met een gashendel hoeven ze helemaal geen inspanning te leveren,” voegt hij eraan toe.

Er zijn zorgen over de gevolgen van dit gedrag. “Het lijkt een trend te zijn. Er wordt zeer snel gefietst en fietsers proberen op een stoere manier scherpe bochten te maken. Ik ontvang talloze klachten van mensen die moeite hebben om fatbikes te ontwijken,” merkt Tertoolen op.

“Grote groepen jongeren hangen rond met hun fatbikes op pleinen, wat problemen veroorzaakt,” zegt hij. De populariteit onder jongeren heeft volgens Tertoolen te maken met het stoere uiterlijk van de fietsen.

“Dit is meer een kwestie van imago. Er is effectieve marketing voor gedaan: mensen willen gezien worden met zo’n snelle, coole fiets,” concludeert hij.

Er is een rol voor de helmplicht voor snorfietsen in het creëren van de overstap naar fatbikes. Er is een maatregel ingevoerd die de verkoop van opgevoerde fatbikes verbiedt.

Eind maart presenteerde Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat een plan om opgevoerde elektrische fietsen, waaronder fatbikes, aan te pakken. Een van de maatregelen in dit plan is het verbod op opvoersetjes.

Volgens Tertoolen zijn de genomen maatregelen niet afdoende om de overlast en verkeersveiligheid te verbeteren. Hij pleit voor strengere maatregelen, zoals een helmplicht.

“Met een helmplicht is het gelijk afgelopen. Dan wordt de fatbike minder aantrekkelijk,” vermoedt hij. “Vooral jongeren willen niet met een helm gezien worden.”

Tertoolen suggereert om de fatbike als snorfiets te beschouwen, wat automatisch een helmplicht zou opleggen, vergelijkbaar met andere gemotoriseerde voertuigen.


Volgens hem is het lastig om leeftijd in te schatten en kost handhaving politie-inzet. Hij ziet andere maatregelen, zoals een leeftijdsgrens, minder zitten. De verantwoordelijkheid ligt voornamelijk bij ouders.


Hij benadrukt dat de overheid regels kan opstellen om het minder aantrekkelijk te maken, maar ouders zijn in de eerste plaats verantwoordelijk. Fietsenmakers en producenten zijn meer gericht op winst en minder verantwoordelijk.


Daarom is het essentieel dat ouders hun kinderen opvoeden. Als een kind een fatbike wil, kunnen ouders vaak de verleiding niet weerstaan om er een te kopen vanwege groepsdruk.


Tertoolen wijst op de waarde van lichaamsbeweging voor jongeren en de gevaren voor de verkeersveiligheid.


“De schooljeugd zou weer op de gewone fiets moeten gaan. Ik zou ouders aanraden om hun kind een normale fiets te geven.’


Volgens Tertoolen is het huidige gebruik van fatbikes niet gunstig voor de gezondheid en het milieu. Hij merkt op dat “minder trapkracht nodig is en e-bikes vaak aan de lader hangen.”


1. Om de overlast tegen te gaan, zijn er acties mogelijk.
2. Bij de implementatie van deze maatregelen zal de populariteit van de fatbike verminderen.
3. De invoering van deze regels heeft haast.
4. Ik sluit me volledig aan bij deze visie.
5. Dit behoeft geen verdere toelichting!

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven