Ondanks het missen van zijn optreden tijdens de Eurovisiesongfestival finale afgelopen weekend, heeft Joost Klein een aanzienlijke toename in populariteit waargenomen.
Zijn nummer “Europapa” domineert momenteel de Spotify-hitlijsten in diverse landen en de bijbehorende videoclip heeft al meer dan 27 miljoen views op YouTube verzameld.
Bovendien is zijn Instagram volgersaantal spectaculair gestegen; hij telt inmiddels 1,5 miljoen volgers.
Expert op het gebied van marketing, Berend Klumper van ‘Not Selling Liquid’, vertelde aan Editie NL dat, ondanks de pech die Klein had, de situatie positief heeft uitgepakt wat betreft zijn bekendheid.
“Joost heeft er ontzettend veel volgers bij gekregen, zijn volgeraantal is meer dan verdubbeld en zijn naam wordt continu genoemd.”
”Zelfs mensen die normaal niet geïnteresseerd zijn in het songfestival raken bekend met hem en zijn muziek.”
Tot dusver heeft “Europapa” al ongeveer 52 miljoen streams verzameld op Spotify. “Voor het merk Joost Klein is dit dus de beste situatie geweest, ondanks dat dit niet de gewenste persoonlijke uitkomst is,” benadrukte Klumper.
De gevolgen van Kleins diskwalificatie strekken zich ook uit tot de STER, die te maken heeft met financiële tegenslagen vanwege lagere kijkcijfers.
Bedrijven betaalden elk 26.800 euro voor een reclamespotje tijdens de finale, gebaseerd op verwachte kijkcijfers die uiteindelijk halveerden.
Volgens kijkcijferexpert Tina Nijkamp van Editie NL wordt verwacht dat de STER passende compensatie zal moeten bieden, in de vorm van gratis reclamespotjes of financiële vergoeding. Naar schatting kan dit de STER ongeveer 300.000 euro kosten.
De mogelijke juridische gevolgen voor Klein in Zweden zijn nog onzeker. De uitkomsten van het onderzoek zullen bepalend zijn voor de toekomstige ontwikkelingen.
“Het blijft spannend in afwachting van de onderzoeksresultaten. Zelfs bij een negatieve uitkomst is het effect op zijn reputatie niet per definitie negatief,” merkt Klumper op.
Wie het laatst lacht…