Supermarktketens kiezen ervoor om minder vlees te verkopen!

vlk 1jpg

Nederlandse supermarktketens kondigen aan dat zij hun assortiment drastisch zullen veranderen om meer plantaardige producten aan te bieden. Onder hen zijn onder andere Picnic en Spar.

Deze verandering maakt deel uit van een grotere beweging waarbij minstens de helft van alle eiwitten in de winkels van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf volgend jaar. Tegen 2030 streven zij ernaar dit percentage te verhogen naar minstens 60 procent.

Deze switch komt voort uit een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die meer dan een jaar geleden van start ging.

Wakker Dier streeft ernaar supermarkten aan te moedigen om meer plantaardige eiwitten te promoten als onderdeel van een bredere beweging naar duurzamere voedselkeuzes.

Naast Picnic en Spar hebben ook grote namen zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij deze beweging, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bedienen.

Er wordt gemeld dat Vomar momenteel de laatste grote supermarktketen is die niet deelneemt aan dit initiatief. Deelname van hen zou nog kunnen plaatsvinden.

Wakker Dier heeft aangekondigd dat ze momenteel hun positie en de verkoopcijfers van plantaardige producten evalueren voordat ze een definitief standpunt innemen over aansluiting bij de campagne.

De verandering in de supermarktsector weerspiegelt de groeiende vraag van consumenten naar gezondere en duurzamere voedselkeuzes.

De focus op het verhogen van het percentage plantaardige eiwitten in de schappen is een stroomlijning van reactie op de vraag en een stap in de richting van het verminderen van de ecologische voetafdruk van voedselproductie.


1. Er wordt verwacht dat deze twee ketens hun focus zullen verleggen naar plantaardige producten.
2. Deze beslissing is het gevolg van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Ook deze twee grote ketens zetten zich in voor minder vlees in de schappen!
4. Verschillende ketens zijn van plan om hun assortiment drastisch aan te passen.
5. Een afname van vleesproducten in de schappen en een toename van plantaardige producten.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven