Reis jij met de trein? Deze nep acties en kortingen gaan er rond. Trap er niet in!

trein 1jpg

Op social media circuleren neppe aanbiedingen voor goedkopere treintickets van NS. Het is belangrijk om niet in deze val te trappen.

Veel van deze aanbiedingen blijken niet legitiem te zijn en kunnen moeilijk te herkennen zijn. Daarom bieden we hier enkele tips om ze te doorzien.

Met de recente prijsstijgingen van treinkaartjes lijken deze aanbiedingen aantrekkelijker. Dit wordt ook opgemerkt door oplichters die hier misbruik van maken.

Een woordvoerder van NS heeft gereageerd op deze nepacties door te zeggen: “Dit soort prijsvragen zul je bij ons niet zien, zeker niet voor deze extreem lage bedragen.”

“Kón het maar voor dat bedrag. Je ziet ons eerder een aanbieding voor een gratis kop koffie of broodje, of een upgrade naar de eerste klas.”

Het is essentieel om nepacties snel te herkennen. Nep-accounts kunnen neppe pagina’s bevatten waar je persoonlijke gegevens moet invoeren, vergelijkbaar met de echte NS-website.

“Daarbij verkopen we ook zonder korting geen tickets meer op andere websites. Als de aanbieding niet van onze eigen website komt, kun je ervan uitgaan dat deze niet echt is,” voegde de woordvoerder toe.

Als je twijfelt over de echtheid, neem dan contact op met de klantenservice van NS.

Oplichters kunnen op verschillende manieren mensen misleiden. Consumentenbond biedt daarom handige tips om hier niet slachtoffer van te worden.

Vermijd het klikken op verdachte links en blijf alert wanneer je aanbiedingen tegenkomt die te mooi lijken om waar te zijn.

Klik niet op verdachte links, omdat er mogelijk kwaadaardige software achter kan zitten.


Vermijd ook het bellen naar 0900-nummers, aangezien veel oplichters via deze nummers proberen je aan het lijntje te houden.


Controleer altijd de betrouwbaarheid op internet. Winacties worden altijd gepubliceerd op officiële websites, dus raadpleeg deze voordat je deelneemt.


Als veel mensen klagen over een bepaalde afzender, kan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingrijpen.


Als je twijfelt over de betrouwbaarheid van een aanbieding, meld dit dan altijd bij de ACM.


author avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven