Bizarre uitkomst onderzoek Aldi: ‘Het klopt niet wat ze zeggen’

aldi2jpg

Recentelijk heeft retaildeskundige Paul Moers kritiek geuit op het handelen van Aldi, dat hij bestempelt als misleidend.


Moers beschuldigt de bekende supermarktketen van “valse voorlichting” aan consumenten, vooral in een tijd waarin de prijzen van boodschappen sterk stijgen, wat het boodschappen doen voor veel huishoudens bemoeilijkt.


Volgens hem zijn de prijzen “onbetaalbaar” geworden, en hoewel het supermarktmanagement mogelijk tevreden is met de winsten, geldt dat niet voor de consument.


Aldi heeft beweerd dat hun producten aanzienlijk goedkoper zijn geworden in de afgelopen maanden.


Echter, Moers betwist dit en stelt dat hoewel sommige prijzen zijn verlaagd, andere prijzen zijn gestegen, wat resulteert in een nulverandering in totale kosten.


“Een aantal producten ging omlaag, een aantal ging omhoog, dus per saldo is het nul.”


”Het klopt niet wat ze zeggen en dat moet je niet doen in deze tijd,'” verklaarde hij na het bestuderen van recent onderzoek in een interview met Hart van Nederland.


Moers bekritiseert Aldi voor wat hij ziet als manipulatieve praktijken, waarbij hij opmerkt dat Aldi minder nauwkeurig is in hun marketing en prijsbeleid in vergelijking met andere supermarkten.


“Het is marketing, alles wordt overdreven en daar is op zich niets mis mee. Maar wanneer je de waarheid spreekt, dan rekent de consument je daarop af,” voegde hij toe.


De beschuldigingen worden verworpen door een woordvoerder van Aldi, die beweert dat hun kassagegevens laten zien dat sinds week 13 bijna 300 artikelen in prijs zijn verlaagd in vergelijking met circa 190 verhogingen, wat resulteert in een totale prijsdaling voor hun klanten.

“Er wordt bevestigd door de woordvoerder dat we in de totale mix goedkoper zijn geworden voor onze klanten,” zo wordt gezegd.

Toch wordt door Moers dit omschreven als “goochelen met cijfers” en wordt gewezen op de tegenstrijdigheden tussen de claims van Aldi en extern onderzoek:

“Het is opmerkelijk dat een extern onderzoek andere resultaten vertoont. Waarschijnlijk hebben ze de prijzen van die 190 producten zo aanzienlijk verhoogd dat het uiteindelijk op nul uitkomt. Ik heb respect voor Aldi, maar eerlijkheid tegenover je klanten is van essentieel belang.”

author avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven