Deze supermarkten passen hun aanbod aan: minder vlees te koop!
Diverse supermarktketens in Nederland kondigen een ingrijpende aanpassing van hun assortiment aan, met de nadruk op meer plantaardige producten. Onder hen zijn Picnic en Spar.
Deze aanpassing komt voort uit een bredere beweging waarbij minstens de helft van alle eiwitten in de winkels van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf volgend jaar. Tegen 2030 is het streven om dit percentage te verhogen naar minstens 60 procent.
Deze verandering is het resultaat van een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die ruim een jaar geleden in gang is gezet.
Wakker Dier wil supermarkten aanmoedigen om meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een breder initiatief naar duurzamere voedselkeuzes.
Naast Picnic en Spar hebben ook grote namen zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij deze beweging, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bedienen.
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.